Go to content

Main menu:


Renault Clió születése

A Renault Cliok születése
A5 - www.markakupa.hu

1994-ben megmozdult valami a magyar gyorsasági autósportban, amikor Dancsó Pál és Cserkúti József az Opellel karöltve létrehozta az első hazai márkakupát, az Opel Astra Kupát. Ez a sorozat a kezdetektől fogva nagy népszerűségnek számított, a gyorsasági szakág legizgalmasabb versenyeit, legkiélezettebb bajnokságait hozta.


A sorozat népszerűsége azonban idővel csökkent és az új Opel Astra megjelenésének köszönhetően a név is megváltozott Opel Astra Classic Kupára.
2000-ben a két alapító átadta a sorozat jogait Zengő Zoltánnak, aki annak idején szintén ebben a kupában kezdte bontogatni autóversenyző szárnyait. Zengő Zoli kezei alatt - többek között az új médiakupának köszönhetően - ismét felvirágzott az Astra Kupa, ezért Zengsi új márkakupa létrehozásán kezdte el törni a fejét.


A cél az volt, hogy az Astrák és a túraautók közti rést próbálja áthidalni az új kategória, hiszen az induló lépcső után sokaknak nem adatott meg a lehetőség a tovább fejlődésre. Zengő Zoli a Renault Hungáriában partnerre talált, Kismartoni Péter PR-igazgatóval közösen mindent megmozgattak, hogy egy új sorozat jöhessen létre. Erre a legmegfelelőbb alap a Renault Clio
2000-es változata lett, amelynek egy átalakított változatát már a 2002-es idényzáró versenyen tesztelni kezdtek. Szerencsére a gyár közben piacra dobta a Clio RS Ragnotti, amely még közelebb állt a versenyautókhoz, így végül a Zengő Motorsport 40 darab ilyen Cliot alakított át versenyautóvá. Az átalakítások a Zengő Motorsport műhelyében történtek, Monori Gyula fiatal, lendületes csapata 2003 májusának végére 40 darab sorszámozott Zengő-féle Cliot adott át a versenyzők rendelkezésére, amelyek mind megfeleltek az FIA legszigorúbb biztonsági előírásainak is.


A Ragnotti Cliokon a legfőbb átalakítások a futóművet érintettek, ugyanis az autók új, BW versenyfutóművet kaptak, amelyet több száz tesztkilométer alapján gyártatott le a Zengő Motorsport. A motor maradt változatlan, a széria kipufogót viszont egy igazán vérmes hangzású Proex-rendszer váltotta fel. A váltó, a kuplung, a fék mind-mind széria, az autó utastere viszont alaposan átalakult, hiszen szinte minden fölösleges dolgot kipakoltak. Ezek után bekerült egy minden biztonsági előírást túlteljesítő bukócső, valamint 6 pontos övekkel felszerelt GT-s stílusú OMP kagylóülés, OMP sportkormány, taposó, sportpedálok, tűzoltó készülék, valamint a kihagyhatatlan áramtalanító. A szigorú szabályok értelmében az autókon csak a kopó alkatrészeket lehet cserélni, minden más megváltoztatása tilos. Ezért aztán a motorvezérlő elektronikával sem lehet játszani, ami azért is fölösleges, mert az Astra Kupához hasonlóan a verseny előtt ezeket is kisorsolják, vagyis az ezekkel való visszaélések esetleg pont az ellenfelünkön segíthetünk.




Back to content | Back to main menu